Na jakim sprzęcie grają: U.K. Subs

W szóstym odcinku „Na jakim sprzęcie grają” moim gościem jest Jet – pochodzący z Japonii gitarzysta, który od 2005 roku zasila skład legendarnej, angielskiej, punk-rockowej grupy U.K. Subs. Dla niewtajemniczonych dodam, że UK Subs od 1976 roku aktywnie realizuje swój plan nagrywania i wydawania płyt, których tytuły rozpoczynają się na kolejne litery alfabetu. W styczniu 2015 roku dopisali literę Y do kolekcji za sprawą nowego krążka pod tytułem „Yellow Leader”, którego recenzję możecie przeczytać na moim drugim, mniej gitarowym, blogu Sylwester Poleca. Wracając do bohatera dzisiejszego odcinka, Jet oprócz sprzęt, z jakiego korzysta opowiedział co nieco o swoich gitarowych inspiracjach, a także o tym, na co można liczyć grając na europejskich festiwalach.


To już niemal dziesięć lat odkąd dołączyłeś do U.K. Subs. Jakie to uczucie grać w zespole o statusie punk-rockowej legendy?

Jet - Tak, w sierpniu minie dziesięć lat. Granie w U.K. Subs to wspaniałe doświadczenie. Koncertowaliśmy po całym świecie i nagraliśmy wspólnie trzy płyty. Głównym powodem, dla którego przeprowadziłem się z Japonii do Londynu było właśnie granie muzyki, więc jestem szczęśliwy, z tego jak potoczyła się moja historia.
 
To chyba trudna sprawa przygotować się do grania piosenek z 25 albumów U.K. Subs? 

Jet - Tak naprawdę nie jest to tak trudne, żeby wybrać te piosenki, które chcemy grać na koncertach. Staramy się miksować numery zarówno z pierwszego albumu jak i najnowszego „Yellow Leader”. Myślę, że wychodzi to fajnie a publika też wydaje się zadowolona.
Z jakiego sprzętu obecnie korzystasz koncertując z UK Subs?
 
Aktualnie gram na dwóch gitarach Gibson Les Paul Junior – Cherry z 1987 roku oraz TV Yellow z 1993 roku. Używam Bare Knuckle Pickups BKP-92 w TV Yellow oraz Bare Knuckle Pickups Supermassive 90 w Cherry. Obie gitary zostały zmodyfikowane dokładnie w ten sam sposób. Progi wymieniono na model Dunlop 6105, potencjometry i kondensatory na te produkowane przez Bare Knuckle Pickups, wykonano ekranowanie miedzią, a okablowanie wymieniono na Evidence Audio IGL.
 
Mój head to Blackstar Series One 104EL34, który podłączam do paczki Marshalla z lat 70-tych. Głośniki to Celestion Vintage 30. Aktualnie wymieniam okablowanie w paczce na Evidence Audio Siren. Do podłączania sprzętu korzystam z kabli Evidence Audio. Do gitary z serii The Lyric, kolumnowy z serii The Siren oraz zasilający The Source. Evidence Audio robi naprawdę porządne rzeczy.
 
Nie korzystam z żadnych gitarowych efektów na scenie. Tylko tuner i footswitch do wzmacniacza. W studio zdarza mi się korzystać z efektów lub innych gitar, ale na scenie lubię grać na moich Les Paulach Juniorach. Po prostu uwielbiam brzmienie P90.
 

Klasyczne pytanie. Najlepszy i najgorszy sprzęt, na jakim grałeś to?
 
Jet - Najlepszy to zawsze jest mój własny, bo go znam i wiem, czego się mogę spodziewać. Parę razy zdarzało mi się naciąć. Zwłaszcza na festiwalach, gdzie nie możesz zabrać własnego sprzętu, tylko grasz na tym „festiwalowym”. Przykładowo, raz w Anglii grałem na kolumnie, w której dwa głośniki nie działały. Innym razem, na festiwalu w Czechach dali mi jakieś śmieszne małe combo. Czasami ręce opadają. Teraz w przypadkach, gdy nie mogę grać na swoim sprzęcie zabieram ze sobą na wszelki wypadek efekt Blackstar HT-Dual.
 
Masz jakichś gitarowych idoli?
 
Jet - Teraz to już raczej nie. Mój styl bazuje na takich grupach jak New York Dolls, Heartbreakers czy Dead Boys, ale z czasem robił się coraz bardziej nowoczesny. Niemniej jednak można powiedzieć, że to właśnie te zespoły miały na mnie największy wpływ.
 
Wiem, że przyjaźnisz się z Olgą z The Toy Dolls, który według mnie jest jednym z najlepszych gitarzystów na punk rockowej scenie. Co myślisz o jego stylu?
 
Jet - Olga to niesamowity gitarzysta i wspaniały facet. Wiesz, dlaczego jest taki dobry? Po prostu ćwiczy każdego dnia! Korzysta ze swojego żółtego Telecastera i Marshalla JCM 800, a kiedy uderza w struny dzieje się coś magicznego. Nie wydaje mi się, żeby ktoś mógł grać lub brzmieć tak jak on.
 
Ostatnie pytanie. Co Twoim zdaniem jest najważniejsze w punk rocku – teksty czy muzyka?
 
Jet - Jako gitarzysta zazwyczaj skupiam się mocniej na muzyce niż na tekstach, chociaż ona też są istotne. Myślę, że jeśli udaje się połączyć dobrą muzykę z fajnym tekstem i wpadającą w ucho melodię to wtedy wychodzi zajebista piosenka.


2 komentarze:

  1. Swoja gitara, to zawsze duża pewność. Świetny wywiad ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki! To nawet nie kwestia gitary. Najgorsze koncerty, jakie grałem to zawsze te na pożyczanym sprzęcie, którego nie wiesz jak fajnie ustawić z Twoim zestawem, a już najgorszą przygodę miałem 10 lat temu jak musiałem korzystać ze wzmaka bez przesteru, który szedł z pożyczonego przesteru. To było tak złe, że nie chcę tego pamiętać...

    OdpowiedzUsuń